Prima pagină   |    Harta site-ului   |    Contacte

     Română      English
Prima pagină  »  Multimedia  »  Presa
Presa
Despre Bach în registrele de orgă
Publicat: 23.11.2022   

https://visumartis.wordpress.com/2022/11/16/despre-bach-in-registrele-de-orga-festivalul-international-j-s-bach-2022-ziua-iii/

 

Despre Bach în registrele de orgă | Festivalul Internațional J.S. Bach 2022, ziua III

N-ar fi putut lipsi un concert la orgă dintr-un festival internațional dedicat lui Bach, de aceea, în a treia seară ne-am bucurat de muzica acestui fascinant instrument în interpretarea organistului Benjamin Righetti din Elveția. În program s-au regăsit lucrări foarte curioase și veți afla imediat de ce.

Bach a fost un compozitor care a scris și lucrări pentru alte forme de interpretare decât la orgă, așa cum sunt coralele sau ariile, dar apoi le-a și transcris pentru a putea fi interpretate la orgă. O altă transcriere importantă care a răsunat în concertul din seara zilei de 15 noiembrie, este Concertul în re minor de Antonio Vivaldi, pe care Bach, care nu l-a cunoscut personal niciodată pe Vivaldi, l-a auzit interpretat în formula sa clasică, pentru instrumente cu coarde și l-a adaptat interpretării le orgă.

Desigur, acest repertoriu n-ar mai fi fost la fel de interesant fără interpretarea lui Benjamin Righetti, care are un stil oarecum inedit. De cele mai dese ori orga e percepută drept un instrument masiv, impozant și foarte sobru, precum și este, de altfel. Invitatul nostru a reușit să ne arate o altă fațetă a acestui instrument. În fiecare dintre lucrările primei părți, în care l-am putut urmări interpretând cu multă dedicare fiecare piesă, am observat talentul interpretativ, munca și energia investită în fiecare notă pe care o adăuga pe clape. Părea că Benjamin Righetti a atribuit fiecărui membru al corpului o ființare autonomă, iar mintea lui dirijează trei-patru „soliști”, care interpretează voci și emoții atât de diverse, dar perfect complementare. Această formă de concentrare este importantă pentru că face ca acest impozant instrument să devină unul mai cald și mai primitor pentru publicul adeseori speriat de complexitatea și sunetul său. Benjamin Righetti a reușit să se imprietenească cu orga de la Chișinău și să ne ofere un spectacol plin de lumină și intensitate muzicală.

Trebuie să spun că Aria nr 47, „Erbarme dich, mein Gott”, din Pasiunile după Matei, a fost transcrisă pentru orgă chiar de cel care a interpretat-o, fapt care ne-a ajutat să vedem și calitățile muzicologice ale invitatului nostru, acesta dându-i căldura emoțională necesară nu doar în sonoritate, dar și în interpretare.

În a doua parte a concertului, am putut asculta lucrări compuse de Benjamin Righetti. De data aceasta l-am putut observa cu totul transformat. Nu mai era vorba despre interpretarea unor pasaje într-un mod cât mai reușit, de combinarea a trei sau patru voci muzicale, împletirea cărora ținea de viteza și ritmicitatea corect distribuită a organistului, ci despre exprimarea propriilor emoții. Acest moment a fost ca și cum am fi urmărit îmblânzirea unei orgi, în care ea încetează să mai fie o uzină de sunete din tuburi metalice, la care ne închinăm cu uimire, ci devine un partener al interpretului și stabilește cu el o relație egală, poate chiar o prietenie de durată. Așa a ajuns orga noastră să vorbească despre un somn profund, despre un cățeluș stângaci și jucăuș, despre o noapte întunecată, despre Veneția sau despre bucuria de a fi.   

Așadar, a treia seară de festival a însemnat mai mult decât pare. Lucrările din concert, puse una lângă alta, și-au dat valoare reciprocă, iar Benjamin Righetti a știut să fie elementul declanșator al acestei magii muzicale care a adunat o sală plină, până la refuz, de melomani de toate vârstele, naționalitățile, profesiile și preocupările. Nimic mai frumos decât muzica prin care ne aducem sufletele în făgașul lor spiritual.

 




Presa

Publicat: 05.02.2024   
Ziarul SĂPTĂMÂNA, vineri, 2 februarie 2024
Publicat: 25.11.2022   
Articol de Tatiana Migulina
Publicat: 24.11.2022   
Festivalul ”J.S.Bach” - 2022
Publicat: 22.11.2022   
Festivalul ”J.S.Bach” - 2022
Publicat: 21.11.2022   
Festivalul ”J.S.Bach” - 2022
Publicat: 20.11.2022   
Festivalul ”J.S.Bach” - 2022
Publicat: 07.09.2022   
Ediția a XX-a
Publicat: 29.10.2021   
Artcol de Tatiana Migulina
Publicat: 02.09.2021   
ORCHESTRA NAȚIONALĂ DE CAMERĂ A REPUBLICII MOLDOVA INAUGUREAZĂ SERIA DE CONCERTE “ENESCU ȘI CONTEMPORANII” DIN CADRUL EDIȚIEI A 25-A A FESTIVALULUI ENESCU
Publicat: 21.06.2021   
http://logos.press.md/1381_09_2/

1 - 10 din 17


Arhiva Spectacole

DE ZIUA UNIRII BASARABIEI CU ROMÂNIA
joi, 28 martie 2024
Ora 18:00
MUZICA BAROCĂ: BACH ȘI VIVALDI
duminică, 31 martie 2024
Ora 16:00
IMPROVISE BAND
miercuri, 03 aprilie 2024
Ora 18:00
ARII ȘI LIEDURI FRANCEZE
duminică, 07 aprilie 2024
Ora 18:00

 


 

 

 

 

 

PARTENERI

 



© 2024 IP Sala cu Orgă - Centru Naţional al Muzicii Academice, Chişinau, Moldova   |   Site elaborat de Andrei Madan
PAGINA ÎN SUS