Ultima seară a Festivalului Internațional J.S. Bach a adunat atât în scenă cât și în sală numeroși melomani, care au construit împreună o conexiune între generații, limbi și limbaje, idei și emoții. „Universul Bach” a însemnat un concert vocal-simfonic, în care au fost interpretate lucrări cunoscute, importante și impresionante prin complexitatea lor. Acest concert a devenit oarecum prin programul său suma întregului festival și a reiterat valoarea muzicală și istorică a compozitorului Johann Sebastian Bach.
Prima lucrare din concert a fost Passacaglia în do minor, în interpretarea Annei Strezeva, la orgă. Această lucrare este una foarte cunoscută și pentru cei care au auzit-o pentru prima dată e un motiv în plus să o reasculte cu diverse ocazii, inclusiv în numeroase interpretări. Urmărim aici o succesiune de câteva voci, suprapunerea cărora construiește o atmosferă extrem de complexă și prin care se pot simți emoții intense și deosebit de curioase.
Simfonia nr 4, în re major de Johann Christian Bach a însemnat continuitatea muzicii bachiene prin copiii săi. Bach englez, sau John Bach ne vorbește deja despre lumea în care se află, ne descrie Londra secolului XVIII și îi conferă tandrețe printr-un sunet foarte fin și subtil chiar, cu o partitură atât de plăcută pentru primele viori, precum și o comunicare atât de curioasă dintre instrumente și vocile lor.
Un alt moment special indicat în program a fost interpretarea în premieră la Chișinău a lucrării Stabat Mater, op.138, de Joseph Gabriel Rheinberger. De data aceasta Corul Național de Cameră, diriguit de Ilona Stepan, s-a alăturat orchestrei, însoțit de orgă, pentru a interpreta o lucrare magistrală prin forța pe care o transmite. Această muzică în care se împletesc voci, strune, tuburi de orgă, aduce o linie muzicală pe cât de impunătoare, pe atât de cuceritoare.
În partea a doua a concertului publicul s-a putut bucura de frumosul Concert Brandenburgic nr.3, în care Johann Sebastian Bach vorbește cu atâta lumină despre viață. Ceea ce conferă acestei compoziții frumusețe și energie este dinamica și ritmul primei și celei de-a treia părți, care sunt frumos contrastate de momentul solo al viori întâi din a doua parte. Vedem aici o contrapunere a umanității ca element multiplu cu identitatea atât de individuală a fiecăruia dintre noi, în permanenta rocadă între a ne integra și a nu ne pierde pe noi înșine. Acest concert a intercalat și sunetul clavecinului, un instrument nu prea des auzit și cu un sistem sonor foarte special, ceea ce a adus mai multă culoare muzicală momentului.
Cantata „Herz und Mund und Tat und Leben” a cuprins zece lucrări interpretate în formulă corală și solo – un final firesc și de așteptat pentru un asemenea concert. Soliștii implicați au fost – Tatiana Costiuc, Mihaela Ișpan, Viktar Navitski și Andrei Otean. Acest moment a fost urmat de o surpriză care a încheiat festivalul în chip circular – cu o lucrare la violoncel, în interpretarea dirijorului însuși – Cristian Florea. Un asemenea final ne face să ne bucurăm că și în acest an festivalul dedicat muzicii și moștenirii lui Bach a fost o bucurie, cu concerte minunate, curioase și invitați străluciți, care au onorat scena Sălii cu Orgă. Nu ne rămâne decât să așteptăm și următoarele ediții cu momente cât mai frumoase și muzică veritabilă!